Likwidacja, podobnie jak zakładanie działalności gospodarczej to skomplikowany i złożony proces. Podatnik musi być świadom wszystkich jego obowiązków przy okazji likwidacji działalności gospodarczej. Jakie instytucje powinien o tym poinformować, jakie wnioski złożyć? O czym należy pamiętać likwidując działalność gospodarczą? Przedstawiamy ten proces krok po kroku. Zgłoszenie o likwidacji działalności Aby oficjalnie zakończyć działalność, należy zgłosić ten fakt w urzędzie miasta bądź gminy, wypełniając wniosek CEIDG-1. Można go złożyć na trzy sposoby:
- Osobiście - ze strony internetowej należy pobrać wniosek, wydrukować go i wypełnić. Następnie wypełniony CEIDG-1 trzeba zanieść do urzędu miasta bądź gminy. Tam, uprawnione osoby przekształcą wniosek na formę elektroniczną. W wyjątkowych przypadkach, wypełniony formularz można wysłać, jednak podpis musi być potwierdzony notarialnie.
- Drogą elektroniczną - na stronie internetowej należy się zarejestrować, wypełnić wniosek on-line i dokonać podpisu za pomocą podpisu kwalifikowanego albo profilu zaufanego ePUAP.
- Drogą elektroniczną bez logowania - na tej samej stronie internetowej można wypełnić wniosek anonimowo, po czym go wysłać. Wniosek otrzyma specjalny kod weryfikacyjny, który należy sobie zapisać i w ciągu 7 dni od przesłania CEIDG-1 wybrać się do urzędu miasta czy gminy i podpisać go osobiście
- liczbę porządkową,
- nazwę składnika majątku,
- datę nabycia tego składnika,
- łączną kwotę wydatków poniesionych na nabycie tego składnika majątku,
- łączną kwotę wydatków poniesionych na nabycie tego składnika majątku, która zaliczona jest do kosztów uzyskania przychodu,
- wartość początkową i metodę amortyzacji (opcjonalnie),
- sumę odpisów amortyzacyjnych (opcjonalnie),
- wysokość środków pieniężnych należnych wspólnikom z tytułu udziału w tej spółce na dzień likwidacji.
- towary handlowe,
- surowce podstawowe oraz pomocnicze,
- półwyroby,
- produkcje w toku,
- wyroby gotowe,
- braki,
- odpady,
- wyposażenie (w przypadku ryczałtowca),
- imię i nazwisko właściciela zakładu (nazwę firmy),
- datę sporządzenia spisu,
- numer kolejny pozycji arkusza spisu z natury,
- nazwy towarów i innych składników,
- jednostkę miary,
- ilość stwierdzoną w czasie spisu,
- cenę w złotych i groszach za jednostkę miary,
- wartość wynikającą z przemnożenia ilości towaru przez jego cenę jednostkową,
- łączną wartość spisu z natury,
- wartość pomniejszenia wynikającego z regulacji dot. tzw. zatorów płatniczych, ze wskazaniem pozycji spisu z natury i pozycji w księdze, z którymi związane jest pomniejszenie (tylko w przypadku podatników prowadzących PKPiR),
- klauzulę "Spis zakończono na pozycji...",
- podpisy osób sporządzających spis oraz podpis właściciela zakładu (wspólników).
- obowiązku jego sporządzenia nie mają podatnicy prowadzący księgi rachunkowe oraz rozliczający się w formie karty podatkowej,
- nie ma obowiązku składania sporządzonego spisu do urzędu skarbowego,
- od wartości sporządzonego spisu nie płaci się żadnego podatku,
- wartość spisu ujmuje się na końcu księgi przychodów i rozchodów lub w ewidencji przychodów.
- skala podatkowa / podatek liniowy - przedsiębiorca oblicza zaliczkę na podatek dochodowy jak co miesiąc,
- ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - podatnik oblicza podatek tak samo, jak co miesiąc,
- karta podatkowa - podatek płaci się za każdy dzień od zaprzestania działalności, w wysokości 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień.
- PIT-36 (w przypadku opodatkowania według skali podatkowej) – do 30 kwietnia następnego roku podatkowego,
- PIT-36L (w przypadku opodatkowania podatkiem liniowym) – do 30 kwietnia następnego roku podatkowego,
- PIT-28 (w przypadku opodatkowania ryczałtem) – do 31 stycznia następnego roku podatkowego,
- PIT-16A (w przypadku opodatkowania kartą podatkową) - do 31 stycznia następnego roku podatkowego.
- towary (m.in. towary handlowe, materiał, odpady itp.),
- wyposażenia,
- środki trwałe,
- każdy rzeczowy składnik majątku, jak energia czy grunty.
- zaprzestanie używania kas,
- nie dokona w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis,
- zaprzestanie działalności,
- ogłosi upadłość,
- sprzeda przedsiębiorstwo a następca prawny nie będzie dokonywał sprzedaży na rzecz osób prywatnych.
- do 25 dnia po miesiącu lub kwartale w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu (w zależności od tego, czy podatek rozliczał się miesięcznie czy kwartalnie),
- do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu w przypadku, gdy podatnik korzystał ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.
netto na brutto